Η Ελλάδα έχει για πρώτη φορά ένα στρατηγικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια, δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος στην εκπομπή «Συνδέσεις» στην ΕΡΤ 1 και στους δημοσιογράφους Χριστίνα Βίδου και Κώστα Παπαχλιμίντζο.
Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε:
«Η Οδική Ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα της σημερινής Κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και ένα κομμάτι αυτού του σχεδίου είναι τα οδικά έργα, που κατασκευάζονται με αλματώδη ταχύτητα, με τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής και ο Υφυπουργός Υποδομών, ενώ η εποπτεία αυτού του σχεδίου γίνεται από την αρμόδια Κυβερνητική Επιτροπή, στην οποία έχω την τιμή να προεδρεύω και μετέχουν άλλα πέντε συναρμόδια Υπουργεία με συγκεκριμένες αρμοδιότητες».
Ο Υφυπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η αναμόρφωση του κυρωτικού πλαισίου του Κώδικά Οδικής Κυκλοφορίας. Όπως εξήγησε:
«Κάνουμε έναν Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας πιο δίκαιο, πιο ρεαλιστικό και ταυτόχρονα, πιο αυστηρό. Η πρώτη παρέμβαση είναι ότι απενοχοποιούμε το αυτοκίνητο. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αν ένας εγκληματικός οδηγός μέσα σε μια οικογένεια κάνει μια παράβαση τιμωρείται σήμερα και αυτός και το αυτοκίνητο και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας που χρειάζονται το αυτοκίνητο και δεν έχουν όλες οι οικογένειες την πολυτέλεια να έχουν δύο και τρία αυτοκίνητα. Θα παίρνουμε τις πινακίδες για κάποιες παραβάσεις, όπως η στάθμευση σε θέση ΑμεΑ, αλλά με το που θα πληρώσεις την κλήση σου και θα τιμωρηθείς και διοικητικά με το δίπλωμά σου, θα παίρνεις πίσω τις πινακίδες σου. Ή σε άλλες περιπτώσεις δεν θα αφαιρούνται καθόλου οι πινακίδες. Αυτό έχει να κάνει και με τις εταιρείες. Ένα αυτοκίνητο επαγγελματικό δεν μπορείς να το στερήσεις από μία εταιρεία, επειδή κάποιος οδηγός το χειρίζεται με λάθος τρόπο. Η ουσία είναι να πείσουμε τον έλληνα πολίτη να αλλάξει τη λογική που έχει με την οδήγηση, να αλλάξει την κουλτούρα του. Όχι όπως συμβαίνει σήμερα που κάποιος μαθαίνει τον ΚΟΚ όταν δίνει εξετάσεις και μετά τον ξεχνάει. Αυτή είναι η αλήθεια και για αυτό στον νέο νόμο που περάσαμε πέρυσι, αλλάζουμε το σύστημα εξετάσεων και υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος και μέσα στις αίθουσες ώστε να είναι διαφανής η διαδικασία».
Σε ερώτηση σχετικά με τα πρόστιμα που θα προβλέπονται στον νέο ΚΟΚ, ο κ. Παπαδόπουλος, απάντησε:
«Τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται μέσα στην πόλη και όχι πλέον στην Εθνική όπως γίνονταν παλιά και γι΄ αυτό, κατά τη δική μου άποψη δεν υπάρχουν επικίνδυνες ή λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις. Ωστόσο, προσδιορίζουμε κάποιες παραβάσεις ως άκρως επικίνδυνες, όπως είναι το αλκοόλ και το κόκκινο, όπου τα πρόστιμα αυξάνονται.
Όσον αφορά στην υποχρεωτική χρήση των αντιολισθητικών αλυσίδων και την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών στη χρήση τους, ο Υφυπουργός Μεταφορών, διευκρίνισε τα εξής:
«Κάθε φορά που αρχίζει ο χιονιάς μπλοκάρουν οι δρόμοι. Πέρυσι το ζήσαμε πολύ πιο έντονα και πήραμε μία απόφαση η οποία λέει ότι όταν η Τροχαία ή η Πολιτική Προστασία ανακοινώνει ότι θα έχει χιονιά, στο διάστημα από Οκτώβριο έως τον Απρίλιο, θα πρέπει υποχρεωτικά το όχημα να έχει αλυσίδες ή χιονολάστιχα, που χρησιμοποιούνται ευρέως στη Βόρεια Ελλάδα. Η αλυσίδα δεν είναι βαρύ εξάρτημα. Μπορείς να το έχεις άνετα μέσα στο αυτοκίνητό σου στο πορτ μπαγκάζ και όλο το διάστημα. Εάν, όμως, δεν το έχεις όταν έχει βγει σχετική ανακοίνωση από τις αρμόδιες αρχές, τότε ναι, έχει πρόστιμο. Όσον αφορά στην εκπαίδευση, οι σχολές οδηγών δέχθηκαν να εκπαιδεύσουν τους υποψήφιους οδηγούς και ταυτόχρονα, οργανώνουμε διάφορες δράσεις όπως αυτή που θα κάνουμε στις 4 Δεκεμβρίου απέναντι από το Δημαρχείο της Γλυφάδας σε συνεργασία με τον Δήμο και τα συνεργεία της περιοχής, όπου θα μπορεί ο επισκέπτης να παρακολουθεί μια επίδειξη.»
Σε ερώτηση σχετικά με τις υποδομές ηλεκτροκίνησης, ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ότι από το 2014, που είχε αναλάβει την πρωτοβουλία ως Υφυπουργός Μεταφορών και τότε για την εγκατάσταση ηλεκτρικών φορτιστών, πέρασαν 4,5 χρόνια και το 2019 υπήρχαν μόλις 58 φορτιστές. Σήμερα οι φορτιστές είναι περίπου 2.000 σε όλη την Ελλάδα και ο στόχος είναι μέχρι το 2030 να φτάσουμε τους 25.000 φορτιστές, καθώς δημιουργούνται συνεχώς σημεία φόρτισης.