5/8/19

Με το γάντι στο τιμόνι ...

Τον Οκτώβριο συμπληρώνονται 2 χρόνια που οι ιδιοκτήτες Ι.Ο. στην Ελλάδα υπέστησαν με τον πλέον επαχθή & ρατσιστικό τρόπο τις τιμωρητικές συνέπειες των ΚΥΑ 2017 & 2019. Όλη αυτή τη περίοδο ο χώρος βίωσε τη μετριότητα των διοικητικών παραγόντων που δυστυχώς τον εκπροσωπούσαν ‘θεωρητικά’ ως θεσμικοί, αποδείχθηκαν όμως ανεπαρκείς και αυτιστικοί όταν εκλήθησαν να διεκδικήσουν τα αυτονόητα για τους απλούς χρήστες – ιδιοκτήτες Ι.Ο. Χρησιμοποιώ το ‘θεωρητικά’ διότι ο τρόπος απόκτησης της προνομιακής ιδιωτικής πινακίδας + δελτίου καταχώρισης + κάρτας FIVA – FIA – κλπ., υποχρέωνε αντισυνταγματικά στην εγγραφή ως μέλος στις αντίστοιχες λέσχες – ομοσπονδίες οι οποίες εκτός του οικονομικού προσπορισμού, επαίροντο και για την ποσοτική δύναμη των μελών τους.
Προβάλλοντας την κίβδηλη αυτή εικόνα ως δύναμη τους, εμφανίστηκαν  συνομιλητές απέναντι στο κράτος όπου φάνηκε η αδυναμία συνεργασίας και οι αντιπαλότητες των φορέων μεταξύ τους. Το αποτέλεσμα ήταν η πλήρης ακινησία των Ι.Ο. με επακόλουθα την απαξίωση της περιουσίας και της ευχαρίστησης μας. Τότε λοιπόν προέκυψε η νέα ιερή συμμαχία της Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ με την ΟΜΑΕ ενάντιας στους παραδοσιακούς αντιπάλους τους, δηλαδή την ΕΟΟΕ και την ΕΛΠΑ αντίστοιχα. Οι οποίες μάλιστα Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ και ΟΜΑΕ από άσπονδοι εχθροί εξελίχθηκαν σε καρτέλ οικονομικής συμφωνίας εκδίδοντας εν μέσω της γενικότερης κρίσης, παράλληλους αναλυτικούς τιμοκαταλόγους ‘τακτοποίησης’ Ι.Ο.
Δεχόμενοι την καταγραφή των περίπου 18.000 πινακίδων που έχουν εκδοθεί συνολικά από τους 3 φορείς (Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ – ΕΛΠΑ – ΕΟΟΕ) και την αντιστοιχία στους περίπου 8.000 φυσικούς ιδιοκτήτες, γίνεται εύκολα κατανοητό γιατί οι δύο ομοσπονδίες Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ & ΟΜΑΕ τελικά αποδέχονται σιωπηρά τις ΚΥΑ 2017-2019 με τις τμηματικές τροποποιήσεις τους, τις οποίες παρουσιάζουν ως αποτέλεσμα προσπαθειών και επαφών τους. Οι προσδοκώμενες εισπράξεις για το δίδυμο ΦΙΛΠΑ – ΟΜΑΕ θα ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο εις βάρος των ιδιοκτητών Ι.Ο. Η πρόσφατη αναστολή της ΚΥΑ 2019 μέχρι της 31/12/2019 που δίνει μερική ελευθερία κίνησης προς επισκευές τις εργάσιμες ημέρες και ώρες αλλά δυστυχώς όχι κατάργησή της και επιστροφή στο πρότερο καθεστώς μέχρι οριστικής νομοθέτησης, ενισχύει τους φόβους μου. Οι ελπίδες και υποσχέσεις περί κατάργησης που μας έδωσαν στο Μουσείο Χαραγκιώνη οι νυν κυβερνητικοί βουλευτές αποδεικνύονται φρούδες.  
Επιχειρώντας μια αποτίμηση τα τελευταία πέντε χρόνια των συμμετεχόντων πανελληνίως στις διοργανώσεις ιστορικών αυτοκινήτων που διεξάγονται με ‘σύμφωνη γνώμη’ και κανονισμούς ΟΜΑΕ (FIA) και ΕΟ ΦΙΛΠΑ (FIVA) καταλήγουμε τα εξής αποτελέσματα:
• Sporting αγώνες ιστορικών ραλλύ – αναβάσεις – πίστες 68 συμμετοχές
• Regularity εκδηλώσεις 230 συμμετοχές
Αθροιστικά λιγότεροι από 300 επί συνόλου 8.000 ιδιοκτητών συμμετέχουν σε αδειοδοτημένες εκδηλώσεις των δύο ομοσπονδιών. Όλοι οι υπόλοιποι χρησιμοποιούνται λάθρα καταμετρημένοι ως δύναμη στη φαρέτρα των φερόμενων ‘θεσμικών’ εκπροσώπων μας.
Με δεδομένο ότι το πρόβλημα ξεκίνησε τη περίοδο 2016-2017 με τις ‘ενημερωτικές’ επισκέψεις του τότε κοινού προέδρου της ΦΙΛΠΑ – Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ κ. Βερναδάκη στα αρμόδια υπουργεία, με πρόφαση την εξυγίανση του χώρου από τους κακούς αντιπάλους ΕΟΟΕ και ΕΛΠΑ που με την ΚΥΑ του 2013 απέκτησαν οντότητα και δυναμική. Η συνέχεια δόθηκε με επιτυχία στη περίφημη εκδήλωση της ΦΙΛΠΑ στο ‘Φλοίσβο’ όπου ο τότε Γ.Γ. κ. Βούρδας, μιας κυβέρνησης με μύρια οικονομικά προβλήματα ξεναγήθηκε ανάμεσα στα πολυτελή γιωτ και τα ακριβά αυτοκίνητα του ‘λαού’ για να αποκτήσει πλήρη ενημέρωση…
Τα επακόλουθα είναι γνωστά σε όλους μας και το αποτέλεσμα δυστυχώς καταδεικνύει ότι οι ιδιωτικοί φορείς έκδοσης ιστορικών πινακίδων απέτυχαν παταγωδώς να τις διαχειριστούν, ακόμη περισσότερο να τις προστατεύσουν. Η μετάβαση άμεσα σε κρατικές ιστορικές πινακίδες είναι επιβεβλημένη. Ο τρόπος ελέγχου 30ετίας, νομιμοποίησης των υφισταμένων Ι.Ο., περιοδικού έλεγχου με ΚΤΕΟ εποχής, συμβολικά τέλη ελεύθερης κυκλοφορίας μπορούν να διεκπεραιωθούν από το κράτος δεδομένης της αποτυχίας που παρουσίασαν εκ του αποτελέσματος οι ιδιωτικοί φορείς. Να υπάρξει τώρα σαφής διαχωρισμός αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων. Όποιος επιθυμεί το ιστορικό του να συμμετέχει σε αγώνες ή εκδηλώσεις υπό την ΟΜΑΕ ακολουθεί τους κανόνες της (HTP – FRP – ΔΤΤ – LICENCE – κλπ.) και αντίστοιχα όποιος επιθυμεί να συμμετέχει σε εκδηλώσεις υπό την Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ (κάρτα FIVA – δελτίο καταχώρισης – εγγραφή σε λέσχη μέλος Ε.Ο. – κλπ.).
Το μεγάλο όμως ποσοστό ↗ 90% των ελεύθερων ιδιοκτητών και ιστορικών αυτοκινήτων που πραγματικά δεν εκπροσωπούνται πρέπει να αποκτήσει φωνή. Η σιωπή και η αδράνεια ουδέποτε βοήθησαν να λυθεί πρόβλημα. Ας προσπαθήσουμε όλοι, οι κυβερνώντες να ενημερωθούν για το όφελος των πολλών ιδιωτών – ιδιοκτητών ιστορικών αυτοκινήτων και να νομοθετήσουν υπέρ αυτών και όχι με σκοπό τη διάσωση και τον πλουτισμό ομοσπονδιών και λεσχών.
Πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί το όχημα που συντηρείται - κυκλοφορεί με δαπάνη και φροντίδα του ιδιοκτήτη, όχι τα κύπελλα – πρωταθλήματα των ομοσπονδιών. Έτσι μόνον το ιστορικό όχημα θα γίνει προσιτό και ευχάριστο στον ιδιοκτήτη του, ενώ συγχρόνως οι λέσχες θα αποκτήσουν πραγματικό λόγο ύπαρξης προσφέροντας ελκυστικές εκδηλώσεις.
  
Λυμπέρης Παπάζογλου

Οικονομολόγος,
Στο χώρο του Ι.Ο. από το 1999.
Μέλος ΔΣ & πρόεδρος Σ.Ι.Σ.Α.(2004-2010)
Μέλος ΔΣ & αντ/δρος Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ(2015-2018)