Volvo XC60 – Το Κύμα (The Swell) .....


Η Volvo κυριολεκτικά «ταράζει τα νερά» με το καινούριο της διαφημιστικό σποτ, που με τίτλο Το Κύμα (The Swell), προβάλλεται αυτές τις μέρες όχι μόνο στους τηλεοπτικούς δέκτες αλλά και στη μεγάλη οθόνη, σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες. Ο λόγος είναι ότι αν και πρόκειται για διαφήμιση του Volvo XC60, του μεσαίου-μεγάλου SUV της σουηδικής μάρκας, εντούτοις το αυτοκίνητο δεν έχει το βασικό ρόλο αλλά περιορίζεται σε ένα γρήγορο «πέρασμα» στην αρχή της ταινίας, αφήνοντας ξεκάθαρα το ανθρώπινο στοιχείο να πρωταγωνιστήσει.
Σύμφωνα με τη Grey, τη νέα διαφημιστική εταιρεία της Volvo Cars, το συγκεκριμένο σποτ δείχνει και τη νέα κατεύθυνση της επικοινωνιακής στρατηγικής της Volvo. Προβάλλονται αξίες με τις οποίες ταυτίζεται η μάρκα: φιλοδοξία, απλότητα, αυθεντικότητα και «σουηδικότητα», έτσι όπως αυτές αποτυπώνονται και στα μοντέλα της. Το φιλμ ξεφεύγει από την πεπατημένη των διαφημιστικών που δείχνουν γυαλιστερά αυτοκίνητα να ταξιδεύουν σε ανοικτούς αυτοκινητόδρομους με μουσική υπόκρουση απαλής ροκ μουσικής και επικεντρώνεται στο να αναδείξει τη σημασία που δίνει η Volvo στην αίσθηση ελέγχου και το πώς το brand συνδέεται με το ανθρώπινο στοιχείο.


Ας πάρουμε το σενάριο από την αρχή: το διαφημιστικό, γυρισμένο εξ ολοκλήρου με την τεχνική του μονοπλάνου από το διάσημο Σουηδό σκηνοθέτη Μάρκους Σέντερλουντ, ξεκινάει δείχνοντας τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, την κεντρική κονσόλα και το κάθισμα του συνοδηγού του αυτοκινήτου. Διακρίνουμε ένα βιβλίο, ένα καπέλο και ένα ζευγάρι παπούτσια, με την ανθρώπινη παρουσία έμμεσα να υποδηλώνεται αλλά να μην είναι ακόμα εμφανής. Ενώ η κάμερα συνεχίζει να κινείται, μας αποκαλύπτεται ότι πρόκειται για ένα λευκό XC60, που βρίσκεται σε μία σκοτεινή παραλία, με τον αέρα να φυσάει έντονα. Και ενώ μέχρι τώρα ακούγαμε το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου να παίζει έναν σουηδικό σταθμό, έρχεται η φωνή του εκφωνητή, που τονίζει πόσο σπάνιο είναι στις μέρες μας να αισθάνεσαι κάτι πραγματικά, με όλες σου τις αισθήσεις. 


Η λήψη ολοκληρώνεται με το πλαϊνό και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου, πριν η κάμερα βουτήξει στο νερό και βγαίνοντας στην επιφάνεια συναντήσει μία μοναχική φιγούρα. Πρόκειται για μία γυναίκα surfer, που σε στάση ετοιμότητας πάνω στη σανίδα της περιμένει υπομονετικά στα ανοικτά, για το ιδανικό κύμα. Σε μία πρόσκαιρη στιγμή ηρεμίας βλέπουμε τη surfer να αφουγκράζεται τον άνεμο, τη θάλασσα ξαφνικά να φουσκώνει και ακριβώς τη στιγμή που η surfer «καβαλάει» το τέλειο κύμα που θα την βγάλει στην ακτή, το διαφημιστικό μάς προτρέπει να Αναζητήσουμε την Αίσθηση (Seek Feeling), πριν πέσει η τελευταία κάρτα του διαφημιστικού, με το μήνυμα The Responsive XC60.
Ο Σουηδός σκηνοθέτης Μάρκους Σέντερλουντ, είναι πολύ γνωστός για το τρίλεπτο επικό video που έχει γυρίσει για τη McLaren, ενώ έχει συνεργαστεί και με άλλες μεγάλες πολυεθνικές όπως Vodafone, Avis κλπ. Μέσα σε 60 δευτερόλεπτα, καταφέρνει και συνδέει καλλιτεχνικά το ανθρώπινο με το υδάτινο στοιχείο και τονίζει την αξία της αίσθησης ελέγχου, είτε πρόκειται για αυτοκίνητο είτε για τη σανίδα του surf, σε ένα φιλμ που χαρακτηρίζεται από «επική ηρεμία». Αποδίδει περίτεχνα την ατμόσφαιρα της παραλίας και της ανταριασμένης θάλασσας, χρησιμοποιώντας στο έπακρο τόσο την αντίθεση ανάμεσα στη σκοτεινή εικόνα και το λευκό αυτοκίνητο όσο και τον ήχο του δυνατού άνεμου και του παφλασμού των κυμάτων. 
Αν και η διαφήμιση αποπνέει μία γνήσια σουηδικότητα, εντούτοις δεν έχει γυριστεί στη Σκανδιναβία! Καθώς ο σκηνοθέτης αναζητούσε συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες, δυνατό φεγγαρόφως και οπωσδήποτε παλίρροια, η ομάδα παραγωγής έψαξε για εναλλακτικές λύσεις ταξιδεύοντας σε πολλές χώρες. Τελικά επιλέχθηκε μία ακτή στο Durban της Νοτίου Αφρικής, καθώς κάλυπτε όλες τις απαιτήσεις: ιδανικό κυματισμό, αρκετό φως όταν το φεγγάρι ήταν ολόγιομο, ασφαλή νερά για ηθοποιό και συνεργείο και – το κυριότερο – μία αίσθηση περιβάλλοντος, μία αύρα που θυμίζει πολύ Σκανδιναβία. Η ιδανική για το ρόλο πρωταγωνίστρια βρέθηκε στο πρόσωπο της έμπειρης ντόπιας surfer Λιζέτ Φόρσαϊθ. Όχι μόνο είχε την τεχνική και την εμπειρία να υποστηρίξει το σενάριο αλλά διαθέτει και το αρχοντικό και συνάμα ήρεμο παρουσιαστικό που αναζητούσε για την ηρωίδα του ο σκηνοθέτης.
Η τηλεοπτική έκδοση του διαφημιστικού περιορίζεται στα 30” ενώ η πλήρης, μονόλεπτη, προβάλλεται στον κινηματογράφο, όπου τόσο η μεγάλη εικόνα όσο και ο επιβλητικός ήχος πραγματικά καθηλώνουν. Η πλήρης έκδοση είναι διαθέσιμη και στο youtube, στο σύνδεσμο: ΕΔΩ !