Maserati 111 ετών ...


Τα φώτα της δημοσιότητας δεν έχουν σβήσει ακόμη από την «Maserati Meccanica Lirica» και την επιστροφή της παραγωγής των GranTurismo και GranCabrio στο ιστορικό εργοστάσιο της Viale Ciro Menotti, και η Maserati  γιορτάζει την 111η επέτειο από την ίδρυση της,ένα ορόσημο που την καθιστά την μακροβιότερη μάρκα στην Motor Valley της Ιταλίας. Αυτά τα δύο ορόσημα καθιστούν τη Maserati την επιτομή της ιταλικής πολυτέλειας στην παγκόσμια σκηνή, οδηγώντας τη μάρκα προς την εκατονταετηρίδα του Έτους της Τρίαινας  (2026) που σηματοδοτεί 100 χρόνια από το εμβληματικό της λογότυπο και, ταυτόχρονα, 100 χρόνια από το ντεμπούτο της στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ήταν ακριβώς το 1926 που η Maserati Tipo 26, το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε ποτέ το Trident στο καπό της, αγωνίστηκε στο Targa Florio και κέρδισε την κατηγορία της.


Αλλά η ιστορία αυτού του εμβλήματος Made-in-Italy ξεκίνησε μια δεκαετία νωρίτερα, το 1914, όταν ο Alfieri Maserati και οι αδελφοί του Ettore και Ernesto ίδρυσαν την «Ditta Alfieri Maserati» στη Via de’ Pepoli 1A, ακριβώς στο κέντρο της Μπολόνια. Όπως αναφέρεται στο έγγραφο της ατομικής δήλωσης της επιχείρησης, η νέα εταιρεία ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία της την 1η Δεκεμβρίου 1914 (καθώς το ίδιο το έγγραφο κατατέθηκε στον Δήμο της Μπολόνια στις 14 Δεκεμβρίου). Οι αδελφοί Maserati ήταν παθιασμένοι με τη μηχανική και αγαπούσαν την ταχύτητα, και δεν δίσταζαν να οδηγήσουν οι ίδιοι ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο. Ένας άλλος αδελφός, ο Mario, συνέβαλε σχεδιάζοντας το λογότυπο Trident - εμπνευσμένο από το Σιντριβάνι του Ποσειδώνα στο κέντρο της Μπολόνια - και ο τελευταίος αδελφός, ο Bindo, εντάχθηκε στην Officine Maserati το 1932, μετά τον θάνατο του Alfieri.


Όπως αναφέρθηκε, το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το Trident ήταν το Tipo 26 - ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο που έκανε το ντεμπούτο του στο Targa Florio του 1926, όπου κατέκτησε την πρώτη θέση στην κατηγορία έως 1,5 λίτρα με τον Alfieri στο τιμόνι. Ήταν το πρώτο σε μια μακρά σειρά επιτευγμάτων, συμπεριλαμβανομένων δύο συνεχόμενων νικών στο Indianapolis 500 (1939 και 1940), τεσσάρων συνεχόμενων νικών στο Targa Florio (1937, 1938, 1939 και 1940), εννέα νικών στη Formula 1 και του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Formula 1 του 1957 με τον Juan Manuel Fangio. Πιο πρόσφατα, η Maserati επέστρεψε στις νίκες με το MC12, το οποίο κατέκτησε έξι διεθνή πρωταθλήματα FIA GT μεταξύ 2005 και 2010: η υψηλότερη έκφραση των αγώνων GT για αυτοκίνητα παραγωγής. Από το 2023, η Maserati GT2 έχει φέρει το Trident πίσω στον ανταγωνισμό κλειστών τροχών, κερδίζοντας νίκες και αποκτώντας δικαίωμα συμμετοχής σε πάνω από 20 πρωταθλήματα παγκοσμίως.


Στα τέλη του 1939, με την άφιξη της οικογένειας Orsi, η Maserati ξεκίνησε τη μετακόμισή της στη Μόντενα, όπου άνοιξε το εργοστάσιο στη Viale Ciro Menotti την 1η Ιανουαρίου 1940 και έκτοτε παραμένει η έδρα της Trident. Το 1947, η συνεργασία μεταξύ των αδελφών Maserati και της μάρκας έληξε και παρουσιάστηκε το πρώτο αυτοκίνητο δρόμου, το A6 1500. Στη συνέχεια, το 1963, η μάρκα παρουσίασε το Quattroporte, δημιουργώντας την κατηγορία των πολυτελών sedan υψηλών επιδόσεων. Μετά από μια σύντομη περίοδο υπό την ιδιοκτησία της Citroën (1968–1975), κατά την οποία η εταιρεία εισήγαγε τις πρώτες σύγχρονες βιομηχανικές διαδικασίες της, η επακόλουθη εποχή De Tomaso (1975–1993) είδε τη δημιουργία και την εμπορική επιτυχία ενός από τα πιο εμβληματικά και πιο δημοφιλή μοντέλα της μάρκας: το Biturbo. Χτισμένη πάνω σε αυτά τα ισχυρά ιστορικά και βιομηχανικά θεμέλια, η πιο πρόσφατη φάση της εξέλιξης της ιταλικής μάρκας σημαδεύτηκε από νέα μοντέλα και σημαντικές καινοτομίες, ξεκινώντας από το 2007. Η Quattroporte πέμπτης γενιάς έκανε το ντεμπούτο της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ, ακολουθούμενη από το εμβληματικό GranTurismo στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Το GranCabrio έφτασε το 2009. Η Quattroporte έκτης γενιάς και η Ghibli το 2013. Τρία χρόνια αργότερα ήρθε η Levante, το πρώτο SUV της Maserati.


Το 2020, με την εισαγωγή των γραμμών παραγωγής για τη νέα Maserati MC20, τη ναυαρχίδα μιας νέας εποχής για τη μάρκα, το εργοστάσιο της Viale Ciro Menotti υπέστη μια σημαντική ανανέωση, με ένα εσωτερικό βαφείο και έναν χώρο αφιερωμένο στην ανάπτυξη και συναρμολόγηση του επαναστατικού κινητήρα Maserati Nettuno, ο οποίος προστατεύεται από διεθνή διπλώματα ευρεσιτεχνίας και κατασκευάζεται 100% από την Maserati. Δύο χρόνια αργότερα, παρουσιάστηκε το Grecale, το νέο SUV που δείχνει με τον καλύτερο τρόπο το πνεύμα granturismo της Maserati, συνδυάζοντας την απόδοση και την κομψότητα σε μια απαράμιλλη οδηγική εμπειρία. Το 2023, ήρθε η σειρά της Maserati GT2 Stradale, ενός σούπερ σπορ αυτοκινήτου δρόμου που ενώνει δύο εμβληματικούς κόσμους της Maserati: την κομψότητα και τους αγώνες. Αυτό το μοντέλο ενσαρκώνει την αγωνιστική ψυχή της μάρκας, προσφέροντας ταυτόχρονα άνεση και οδηγική απόλαυση για καθημερινή χρήση. Την επόμενη χρονιά, τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν στο MCXtrema, ένα «θηρίο» που προορίζεται μόνο για πίστα, περιορισμένο σε μόλις 62 μονάδες, εξοπλισμένο με μια ακραία έκδοση του κινητήρα V6 Nettuno των 730 ίππων.


Τέλος, το 2025 θα είναι μια πραγματικά ιστορική χρονιά για τη μάρκα και το εργοστάσιό της στη Μόντενα, που θα σηματοδοτηθεί από τρεις στιγμές: την έναρξη της παραγωγής του MCPURA, της πιο αγνής έκφρασης της ενέργειας και των επιδόσεων της Maserati, την αποκάλυψη του BOTTEGAFUORISERIE, ενός νέου project που ενώνει τις δημιουργικές δυνάμεις τόσο της Alfa Romeo όσο και της Maserati. και η επιστροφή των GranTurismo και GranCabrio στην πατρίδα, στον τόπο γέννησης των προηγούμενων γενεών τους.