Ο Mark Webber έκλεισε τη χρονιά απόλυτης κυριαρχίας του ομολόγου
του στην πρωταθλήτρια Red
Bull Racing -Sebastian Vettel- κερδίζοντας το
τελευταίο Grand Prix της Formula
1 2011, στο Interlagos της Βραζιλίας. Αυτή
ήταν η πρώτη φετινή νίκη του Αυστραλού.
Ο Γερμανός πρωταθλητής
ήταν επικεφαλής μέχρι τον 30ο γύρο, όταν συνεχιζόμενα προβλήματα στη 2η και 3η
σχέση του κιβωτίου ταχυτήτων της RB7
τον ανάγκασαν να κόψει ρυθμό και να αφήσει τον Mark Webber, που έκανε άρτιο αγώνα, να περάσει επικεφαλής -
και να μείνει σε αυτή τη θέση μέχρι την καρό σημαία.
Η τρίτη θέση του βάθρου
κρίθηκε στον 62ο από τους 71 γύρους, όταν ο Jenson Button της McLaren
πέρασε τη Ferrari του Fernando Alonso. Ο Felipe Massa
ακολούθησε 5ος, έχοντας βρεθεί χάρη
στη στρατηγική του μπροστά από τον Lewis Hamilton - πριν ο Άγγλος
εγκαταλείψει στον 48ο γύρο, όταν το κιβώτιο ταχυτήτων της McLaren παρέδωσε το πνεύμα.
Την πρώτη εξάδα έκλεισε ο Adrian Sutil (Force
India), που βγήκε κινητής από μια εντυπωσιακή μάχη με
τον Nico Rosberg (Mercedes),
ενώ τη βαθμολογούμενη δεκάδα πίσω από τους Γερμανούς συμπλήρωσαν οι Paul di Resta (Force India), Kamui
Kobayashi (Sauber) και Vitaly Petrov (Renault).
Στην -απολύτως καθαρή και
από τους 24 οδηγούς- εκκίνηση οι Sebastian Vettel και Mark Webber κράτησαν τις δύο πρώτες θέσεις και ο Jenson Button την 3η, αλλά ο Fernando Alonso πέρασε στην πρώτη στροφή τον Lewis Hamilton για την 4η.
Μέσα σε δύο γύρους ο
Γερμανός είχε αναπτύξει διαφορά άνω των δύο δευτερολέπτων στην κορυφή και
σύντομα δημιουργήθηκε το τρενάκι των δύο McLaren, με τη Ferrari
ανάμεσά τους, στη μάχη για την 3η θέση.
Νικητής βγήκε ο F. Alonso,
προσπερνώντας τον J. Button από την εξωτερική της δεξιάς στροφής Ferradura, στον 11ο γύρο. Ο Άγγλος της McLaren στο τέλος του αγώνα εξήγησε σχετικά: «Ο Fernando ήταν πολύ κοντά μου στην έξοδο της στροφής 5 κι
έτσι κάλυψα τη γραμμή μου για τη στροφή 6. Φυσιολογικά είναι αρκετά εύκολο να
υπερασπιστείς τη θέση σου εκεί.
Κοίταξα πίσω να δω που
βρίσκεται κι όταν γύρισα το βλέμμα μου πάλι μπροστά, είδα θραύσματα στο
εσωτερικό της στροφής. Δεν ήθελα να τα πατήσω κι έτσι σήκωσα το γκάζι, αλλά δεν
μπορούσα να πάω αριστερά, διότι βρισκόταν ήδη εκεί. Έτσι, αναγκάστηκα να
περιμένω και να παραταχθώ πίσω του», συμπλήρωσε ο J. Button.
Έτσι κι αλλιώς πάντως, σε
εκείνο το σημείο του αγώνα η Ferrari ήταν
ταχύτερη, διότι η μαλακή γόμα απέδιδε καλύτερα στο ιταλικό μονοθέσιο - συνεπώς,
αργά ή γρήγορα, ο Fernando Alonso θα περνούσε.
Έτσι, στον 12ο γύρο ο S. Vettel είχε
προβάδισμα 3,6 δευτερολέπτων από τον M. Webber και 10 δευτ. από το τρενάκι Alonso - Button - Hamilton, ενώ ο Felipe Massa
ακολουθούσε στα περίπου τρία δευτερόλεπτα.
Στο πρώτο pit-stop, που
έγινε στους γύρους 16-19 για τους πέντε πρώτους, οι επικεφαλής αντικατέστησαν
τη μαλακή γόμα με ένα νέο σετ μαλακής, χωρίς να αλλάξει τίποτα στη γενική
κατάταξη.
Η Red Bull
Racing είχε ξεκινήσει ήδη από τη ραδιοεπικοινωνία να
στέλνει διαρκή μηνύματα στον S. Vettel για προβληματική λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων
της RB7 - αρχικά στο γρανάζι της 2ης και έπειτα και σε
εκείνο της 3ης σχέσης.
Ο Γερμανός, ωστόσο,
κρατούσε διαφορά ασφαλείας από τον M. Webber - ώσπου στον 28ο γύρο το μήνυμα έκανε λόγο για
«πολύ σοβαρό» πρόβλημα, ζητώντας από τον πρωταθλητή να αλλάζει ταχύτητες πολύ
πιο σύντομα από το φυσιολογικό. Ο S. Vettel απάντησε πως «...αυτό σημαίνει ότι θα χάσω κάποιες
θέσεις» και στον 30ο γύρο άνοιξε δρόμο για να περάσει ο M. Webber
επικεφαλής.
Έκτοτε ο Αυστραλός και ο
Γερμανός δεν είχαν κανένα απολύτως πρόβλημα -ειδικά ο δεύτερος με το κιβώτιο
ταχυτήτων του, το οποίο του επέτρεπε να κινείται με ρυθμό συνήθως ταχύτερο των Ferrari και McLaren-
και οι πρωταθλητές είδαν την καρό σημαία σε σχηματισμό.
Όλη αυτή την ώρα, για την
3η θέση δεν είχε τελειώσει τίποτα - αν και ο Lewis Hamilton αρχικά έχασε έδαφος πέφτοντας στην 6η θέση (χάρη
στη στρατηγική του Felipe
Massa) και έπειτα εγκατέλειψε. Ήταν 48ος γύρος όταν ο
Άγγλος στάθμευσε τη McLaren στο
πλάι της πίστας, με σπασμένο κιβώτιο ταχυτήτων.
Έτσι, για το χαμηλότερο
σκαλί του βάθρου απέμειναν να μονομαχούν οι Fernando Alonso και Jenson Button. Ο
Ισπανός τοποθέτησε στο δεύτερο pit-stop του (στον 36ο γύρο) ξανά τη μαλακή γόμα, ωστόσο
στο δικό του ο Αγγλος αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τα σκληρότερα, μεσαία
ελαστικά.
Έτσι, η απόδοση της McLaren ανέβηκε κατακόρυφα και σε συνδυασμό με την κακή
απόδοση της Ferrari με τη μέση γόμα, μετά
το τρίτο pit-stop του F. Alonso, ο J. Button κατάφερε να πλησιάσει και να περάσει με άνεση τον
Ισπανό εννέα γύρους πριν το τέλος.
Ο J. Button είπε,
σχετικά: «Δεν είχα καλό ρυθμό με τη μαλακή γόμα κι έτσι χρησιμοποίησα τη
σκληρότερη για τα δύο τελευταία stints
μου. Αυτό απέδωσε καλά. Η Ferrari
πάσχιζε με τα ίδια ελαστικά και κατάφερα να περάσω. Κάθε μου γύρος ήταν σαν να έκανα
δοκιμές κατάταξης».
Ο Felipe Massa, αντίθετα, επέλεξε πολύ διαφορετική στρατηγική με
δύο pit-stops,
επανατοποθετώντας τη μαλακή γόμα στο πρώτο και βάζοντας τη μέση 25 γύρους πριν
το τέλος. Πίσω του, ο Adrian
Sutil κέρδισε τη μάχη για την 6η θέση με τον Nico Rosberg, στην προσπάθειά του να ανεβάσει τις «μετοχές» του
για να εξασφαλίσει ένα κόκπιτ για το 2012.
Με την 9η θέση του Kamui Kobayashi, στο μεταξύ, η Sauber εξασφάλισε την 7η θέση στην τελική βαθμολογία
κατασκευαστών (και το μεγαλύτερο μερίδιο επί των τηλεοπτικών κερδών που τη
συνοδεύουν) απέναντι στην Toro
Rosso, που έμεινε εκτός δεκάδας.
Αντίστοιχα, με την 3η θέση
του -και παρά τη νίκη του M. Webber-, ο Jenson Button
κατάφερε να εξασφαλίσει τη δεύτερη θέση της βαθμολογίας (έναντι των M. Webber και F. Alonso), σε
μια εντυπωσιακή χρονιά που κέρδισε τόσο τον L. Hamilton όσο
και τον οδηγό ενός εκ των δύο κορυφαίων μονοθεσίων του έτους.
Ο Rubens Barrichello περιορίστηκε στην 14η θέση, σε αυτό που πιθανώς να
ήταν το τελευταίο Grand
Prix της μακροσκελούς του καριέρας στη Formula 1. Ο Βραζιλιάνος έχει συμμετάσχει στο 37% των
αγώνων της επαγγελματικής ιστορίας έξι δεκαετιών του σπορ, αλλά ελπίζει ότι θα
εξασφαλίσει μια θέση και για το 2012.
Πίσω του τερμάτισε ο Michael Schumacher, του οποίου ο αγώνας καταστράφηκε από κλατάρισμα
του πίσω αριστερού ελαστικού που προήλθε από σύγκρουση στον 10ο γύρο με τον Bruno Senna, προσπαθώντας να περάσει τον Βραζιλιάνο στα φρένα
της κεντρικής ευθείας. Ο τελευταίος έμεινε στην 17η θέση, καθώς οι αγωνοδίκες
έκριναν ότι ήταν υπαίτιος για το συμβάν και του επέβαλλαν ποινή διέλευσης από
τα pits.
Ο Michael Schumacher απέδωσε το συμβάν στην απειρία του B. Senna, λέγοντας:
«Ήταν κρίμα που συνέβη αυτό, εξαιτίας πιθανώς κάποιας σχετικής έλλειψης
εμπειρίας, αλλά αυτά συμβαίνουν». Την ίδια άποψη είχε και ο Ross Brawn, διευθυντής της Mercedes GP.