Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πικραλίδα-Η νέα εναλλακτική πηγή φυσικού καουτσούκ


Το φυσικό καουτσούκ είναι ένα φυτικό προϊόν που χρησιμοποιείται εδώ και πολλούς αιώνες. Στις μέρες μας, αξιοποιείται στη βιομηχανία ιατρικών προϊόντων, αλλά, κυρίως, στην παραγωγή ελαστικών για φορτηγά, αυτοκίνητα και αεροπλάνα, καθώς δε μπορεί να υποκατασταθεί από το τεχνητό καουτσούκ. Το όνομά του οφείλεται στην ινδική λέξη cahuch (καούτσου): «το ξύλο που κλαίει». Πρόκειται για ένα φυτικό υλικό που παράγεται, ως γαλακτώδες υγρό (latex), από το καουτσουκόδεντρο, σε σημεία της τροπικής Νότιας Αμερικής και Νοτιοανατολικής Ασίας. Το 99% της παγκόσμιας παραγωγής φυσικού καουτσούκ προέρχεται από αυτές τις περιοχές αποκλειστικά. Όμως τα τελευταία χρόνια, μέρος από τις  φυτείες τού καουτσουκόδεντρου έχουν καταστραφεί από μύκητες, με αποτέλεσμα την παγκόσμια έλλειψη του προϊόντος. Επιπλέον, ιατρικοί (αλλεργίες από τη χρήση τού φυσικού latex) αλλά και περιβαλλοντικοί λόγοι (ανάγκη για ανάπτυξη αειφόρων καλλιεργειών και δημιουργία προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον) οδήγησαν τις πρωτοπόρες σε έρευνα και τεχνολογία βιομηχανίες να επενδύσουν σε εναλλακτικές πηγές φυσικού καουτσούκ. 


Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία ελαστικών Continental και το Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Εφαρμοσμένης Οικολογίας Fraunhofer, στο Άαχεν της Γερμανίας ολοκλήρωσαν, μετά από αρκετά χρόνια έρευνας, ένα ριζοσπαστικό επιστημονικό πρόγραμμα, με επίτευγμα τη δημιουργία εναλλακτικού φυσικού καουτσούκ από τις ρίζες τού φυτού πικραλίδα ή dandelion ή «ρώσικο ραδίκι» (βοτανική ονομασία: taraxacum). Οι μέθοδοι καλλιέργειας της πικραλίδας (γονιδιακές τεχνολογίες αναγνώρισης μοριακών ιδιοτήτων) στο Ινστιτούτο Fraunhofer απέδωσαν τελικά κορυφαίας ποιότητας φυσικό καουτσούκ, ακόμα πιο ποιοτικό από αυτό που παράγεται από το καουτσοκόδεντρο και απόλυτα αξιοποιήσιμο στην κατασκευή ελαστικών.  
Η καινοτόμος επένδυση και επιτυχία της Continental στο συγκεκριμένο project, το οποίο υποστηρίχθηκε και από το πρόγραμμα EU-PEARLS της Ε.Ε., είναι ιδιαίτερα σημαντική και θα αναβαθμίσει μακροπρόθεσμα τον κλάδο της κατασκευής ελαστικών. Κι αυτό διότι η παραγωγή καουτσούκ από πικραλίδα εξαρτάται πολύ λιγότερο από τις καιρικές συνθήκες, έχει ελάχιστες απαιτήσεις σε επίπεδο καλλιεργητικών αναγκών (νερό, λιπάσματα, χημικά φυτοπροστασίας) αλλά, κυρίως, συμβάλλει στην ανάπτυξη της παγκόσμιας αειφόρου γεωργίας, καθώς μπορεί να καλλιεργηθεί σε «φτωχά» χωράφια που δεν είναι κατάλληλα για άλλες καλλιέργειες, σε εκτάσεις σχεδόν παντού στο βόρειο ημισφαίριο, προσφέροντας την πρώτη ύλη πολύ κοντά στα εργοστάσια κατασκευής των ελαστικών. Το Μάϊο του 2014, το project αυτό, γνωστό και ως “Rubin”, διακρίθηκε πανευρωπαϊκά, κερδίζοντας το περιβαλλοντικό και επιχειρηματικό βραβείο GreenTecAward 2014, στην κατηγορία Automoblility.
Το καλοκαίρι του 2014, η Continental έκανε ακόμη ένα βήμα προς τη δημιουργία συνθηκών αειφόρου παραγωγής ελαστικών, με την κατασκευή τής limited σειράς test tires  WinterContact TS 850 P, με πέλμα φυσικού καουτσούκ από ρίζες πικραλίδας - το νέο καινοτομικό υλικό, που πλέον η εταιρεία ονομάζει Taraxagum™. Τα ελαστικά παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο ContiWinterRoadshow 2014, ενώ  θα δοκιμαστούν και περαιτέρω στην Σουηδία.


Ο κ. Nikolai Setzer, υπεύθυνος του τμήματος ελαστικών της Continental, δήλωσε: «Με στόχο να εκτιμήσουμε καλύτερα τα αποτελέσματα του ερευνητικού μας προγράμματος, αποφασίσαμε τελικά να κατασκευάσουμε χειμερινά ελαστικά πικραλίδας, τα οποία περιέχουν πολύ υψηλό ποσοστό φυσικού καουτσούκ. Στο μέλλον, σκοπεύουμε στην κατασκευή διαφόρων σειρών ελαστικών με πέλμα Taraxagum™ και, εν τέλει, στη μαζική τους παραγωγή, μέσα στα επόμενα 5 με 10 χρόνια. Παράλληλα, είμαστε σίγουροι πως, μέσω των εξαντλητικών δοκιμών, τα νέα οικολογικά ελαστικά θα πετύχουν τους επιθυμητούς στόχους υψηλής απόδοσης. Απώτερος στόχος τού ερευνητικού προγράμματος είναι να δημιουργήσουμε μια συνολική οικολογική, οικονομική και κοινωνικά βιώσιμη λύση, ως απάντηση στο μελλοντικό πρόβλημα της χρήσης, φιλικού προς το περιβάλλον, φυσικού καουτσούκ».

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

1ος Γύρος - Επιτυχής ...

Συναρπαστική ήταν η εξέλιξη του Ράλλυ Στερεάς Ελλάδας, ενός αγώνα που είχε αρκετές ανακατατάξεις καθ’ όλη τη διάρκειά του. Τελικοί νικητές αναδείχθηκαν οι Σωκράτης Τσολακίδης-Γιώργος Πολυζώης, στην επιστροφή του δύο φορές Πρωταθλητή Ελλάδος στη χωμάτινη επιφάνεια. Ο αγώνας διοργανώθηκε από το Σωματείο “Ελληνική Λέσχη Αυτοκινήτου Δυτικής Αττικής” (ΕΛ.Λ.Α.Δ.Α.) Πολύτιμη βοήθεια στους διοργανωτές παρείχαν ο Δήμος Θηβαίων, ο Δήμος Λειβαδέων και ο Δήμος Αλιάρτου-Θεσπιέων. Χορηγός του Ράλλυ Στερεάς Ελλάδας ήταν ο επίσημος διανομέας των λιπαντικών TEXACO, Tsellos. Με τον καλύτερο τρόπο ξεκίνησαν τις υποχρεώσεις τους στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ Χώματος οι Τσολακίδης-Πολυζώης,. Το πλήρωμα του Skoda Fabia Rally2 Evo είδε από νωρίς να τίθενται εκτός αγώνα οι κύριοι αντίπαλοί του και στη συνέχεια ελέγχοντας τον συναγωνισμό, κέρδισε τις τρεις τελευταίες Ειδικές Διαδρομές του αγώνα. Νωρίτερα, οι «Παναγιώτης Ρουστέμης»-Χρήστος Μπακλώρης, οι οποίοι βρέθηκαν να προηγούνται έπειτα από τις δύο πρώτες

Αναγέννηση ...

Το Στρατιωτικό Αεροδρόμιο Τρίπολης θα υποδεχτεί το Σαββατοκύριακο 20 και 21 Απριλίου, 45 οδηγούς, οι οποίοι θα λάβουν μέρος στον πρώτο αγώνα του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Ταχύτητας στις κατηγορίες Ν&Α, Ε, Formula Saloon και Ιστορικών! Διοργανωτές είναι τα Σωματεία “Αγωνιστικός Σύλλογος Ιδιοκτητών Σπορ αυτοκινήτων” (ΑΣΙΣΑ) και “Ελληνική Λέσχη Αυτοκινήτου Δυτικής Αττικής” (ΕΛ.Λ.Α.Δ.Α.). Η κατηγορία Ν&Α συγκέντρωσε 11 οδηγούς, οι οποίοι θα αγωνιστούν με στόχο τη νίκη στην πρεμιέρα του θεσμού. Με τετρακίνητο Lancer της Ομάδας Ν θα αγωνιστεί ο 26χρονος Ταξιάρχης Ασημακόπουλος, ευελπιστώντας η τύχη να είναι με το μέρος του στην Τρίπολη, σε αντίθεση με την πρόσφατη Ανάβαση Ριτσώνας. Γνωστός από τη συμμετοχή του σε αγώνες ταχύτητας παλαιότερα, ο Σάκης Ηλιάδης επιστρέφει στην πίστα με ένα Mitsubishi Lancer Evo IX και θα διεκδικήσει τη νίκη, ενώ για πρώτη φορά θα εκκινήσει σε αγώνα ταχύτητας ο 27χρονος τοπικός, Δημήτρης Μουργελάς με ένα Mitsubishi Lancer Evo VIII. Από τη Ρόδο θα ταξιδέψ

Νέος Κ.Ο.Κ. ...

Προ των πυλών βρίσκεται ο αναμορφωμένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με τις ποινές να αφορούν στον οδηγό και όχι στο όχημα. «Ο αναμορφωμένος ΚΟΚ θα έχει νέα πολιτική ποινών, επικεντρωμένη στην οδική ασφάλεια. Δεν μας ενδιαφέρει να τιμωρήσουμε, πρωτίστως, τους παραβάτες, μας ενδιαφέρει να είναι εφαρμόσιμες οι ποινές, να είναι δίκαιες και να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα και στην επικινδυνότητα κάθε παράβασης» , τόνισε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου. Για πρώτη φορά, σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση το επόμενο διάστημα, κατηγοριοποιούνται οι ποινές και αυστηροποιούνται, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης (πχ. κινητό τηλέφωνο, κράνος, ζώνη κ.α.).   «Ο νέος ΚΟΚ, που θα ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες, βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας και πρόκειται συντόμως να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, πριν πάρει τον δρόμο για τη Βουλή» ανέφερε και υποστήριξε ότι ο αναμορφωμένος ΚΟΚ θα έχει νέα πολιτική ποινών,